13-12-07

“To blog” or “not to blog”

De keuze tussen “to blog” or “not to blog” is snel gemaakt. “To blog” dan maar; alleen al omdat elke beginnende journalist die zich ietwat serieus neemt, gevoelig moet zijn voor veranderingen in het medialandschap. Het Internet wint nu eenmaal aan invloed en bloggen is nu eenmaal een nieuw communicatiemedium. Zelf bezoek ik zelden blogs en als ik ernaartoe surf, zijn dat meestal blogs van vrienden die hun gebeurtenissen in het buitenland uitvoerig becommentariëren. Voor serieuzere berichtgeving lees ik liever een krant of surf ik naar de homepagina van een krant of tijdschrift. Daar is de kans nog altijd groter dat ik kwalitatieve informatie voorgeschoteld krijg. Kranten en tijdschriften hebben nog steeds redacties die instaan voor de kwaliteitsbewaking en bovendien is een journalist toch in het algemeen gebonden aan een aantal journalistieke grondbeginselen als het checken van informatie en diepgaand feitenonderzoek.  Blogs zijn over het algemeen geschreven door burgers die deze grondbeginselen niet kennen en/of respecteren en die vooral hun ei kwijt willen. Op zich niets verkeerd, ware het niet dat hun mening niet altijd strookt met de werkelijkheid maar er toch vaak voor doorgaat. Zeker wanneer ze te lezen staat op blogs van bekende en invloedrijke figuren. Waar de media vroeger over de burger en zijn omgeving schreef, bestaat het gevaar dat de burger nu zelf het mediagebeuren bepaalt en dat is geen geruststellende gedachte. Alleen daarom al een reden voor journalisten om te gaan bloggen.  

Een ander, minder idealistisch argument, is de schaarste op de arbeidsmarkt. De bestaande concurrentie van freelance journalisten is groot en de ervaring leert me dat horden pas afgestudeerde communicatie- of politieke wetenschappers elk jaar op de arbeidsmarkt komen en strijden om die dunbezaaide jobs in de communicatiesector.

 

Aan de beginnende journalist dus om om niche van de kwaliteitsvolle blogs op te vullen en zich te laten opmerken door een geldschieter. Een andere mogelijke succesfactor is tijd. Vraag is wie het kan volhouden om elke dag een kwalitatiefvol stukje te brengen dat voldoende interessante elementen aanbiedt om lezers te blijven lokken. De enige manier om mezelf te motiveren om een blog op te starten, is een onderwerp kiezen waar ik enigsinds mee vertrouwd ben en waar voldoende over te schrijven valt. Laten we dan hopen dat Google mijn blog bij de eerste twintig zoekresultaten over mijn onderwerp aangeeft.

AVS

17:51 Gepost door Student in To blog or not to blog? | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.