11-12-07

Nic Balthazar vs. DKO

Vandaag vond in het Hendrik Consciencegebouw in Brussel het symposium ‘Deeltijds Kunstonderwijs en Amateurkunsten’ plaats. Wat ons aanvankelijk een zeer duffe bedoening leek, kreeg ergens halverwege toch nog een scherpe inslag.

Het programma van de voormiddag bestond naast een uiteenzetting over de verschillende actoren in het veld uit een bijdrage van Nic Balthazar. Balthazar geboren en getogen in de amateurkunsten kreeg van de organisatie de kans zijn verhaal te doen onder de noemer ‘inspirerende situatieschets’. Hij miste echter het doel en opende een frontale aanval op het deeltijds kunstonderwijs. Gesterkt door zijn eigen ervaring en die van zijn twee kinderen vertelde hij gepassioneerd over de naar mottenballen ruikende lokalen, de verzuurde muziekleraren, én vooral over het competitieve karakter van deze academies en bijgevolg het gebrek aan plezier. Van op de achterste rij kon ik zien hoe enkele mannen in pak ongemakkelijk over hun stoel begonnen te schuifelen en uiteindelijk verontwaardigd de zaal verlieten. Balthazar wist niet wat hem overkwam. Met andere woorden: hij was zich echt niet bewust van de starheid die nog steeds heerst in de klassieke academie’s voor muziek, woord en dans. Maar ook de organiserende instanties van dit symposium waren zich niet bewust van de vernieuwende ideeën van Balthazar. Alhoewel zijn ideeën niet zo revolutionair zijn, klinken ze wel zo in de oren van directeurs, leraars en medewerkers van de academies.

 

Nic Balthazar is een kind van het jeugdtheater ‘de Kopergietery’. In de Kopergietery komt alles vanuit het kind zelf. Er wordt niet opgelegd, enkel aangereikt. Hoe een kind beweegt, danst of zingt maakt niet uit. Als het maar authentiek is. En ook al zijn deze ideeën in het jeugdtheater of muzische vorming al tientallen jaren niet meer wereldschokkend; de academies in Vlaanderen opereren nog even streng en schools als vijftig jaar geleden.

 

Voor de meer gematigde deelnemers aan het symposium zorgde deze clash voor een welkome opkikker. Behoudsgezind en vernieuwend stonden weer eens lijnrecht tegenover elkaar. Met dank aan Nic Balthazar voor het uitlokken van deze discussie. Over interculturaliteit en toegankelijkheid voor kansarmen werd echter met geen woord gerept. De vraag naar de bevordering van de cultuurparticipatie door het Deeltijds Kunstonderwijs en de Amateurkunsten stond nochtans genoteerd in de agenda. Qua elitarisme moeten beide kampen blijkbaar niet onder doen voor elkaar….

  Ilse Schoonackers

12:08 Gepost door Student in DB week1 | Permalink | Commentaren (0) | Tags: ilse schoonackers |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.