10-12-07

De media krijgt een “lang staartje”

YouTube wordt de reddende engel van de opstandige monniken in Birma! Dat ontdekten we toch tijdens de laatste les journalist te Syntra Brussel. Want via YouTube kunnen zij zonder problemen filmpjes van hun protestmarsen tonen aan de hele wereld. Geen dictator of IT beheerder kan hun dit beletten. Dit omdat YouTube een “open acces” heeft. Leve dus YouTube en de andere nieuwe media!Maar tijdens dezelfde les hadden we het ook over een ander effect van de nieuwe media: de “Long Tail”. Gaan “Long Tailers” binnenkort de markt veroveren? En sterker nog: sommige actoren van de klassieke media naar het museum verwijzen?Onze professor probeerde ons hiervan te overtuigen.Maar wat betekent nu precies “Long Tail”? Het is een effect dat wordt uitgelokt door media die enkel een specifiek publiek wil aanspreken. In Frankrijk heeft men nu bijvoorbeeld al een zender die de hele dag lang paardekoersen aanbiedt. Met andere woorden: deze zender richt zich enkel en alleen tot liefhebbers van paardenkoersen. Als er daarnaast ook zenders komen voor zeilbootliefhebbers, hengelaars en horoscoopfanaten dan krijgt men een lange staart van aanbieders die elk een select publiek aanspreekt.
Of al deze nichezenders succes zullen hebben, dat valt te betwijfelen. Zenders die zich richten tot vrouwen van 25 tot 30 jaar zullen zeker succes hebben. Want de tampon- en cosmeticafabrikanten zullen zich verdringen voor hun deur en smeken om aub hun reclame uit te zenden. Maar een zender die zich enkel tot vliegvissers richt? De vraag is natuurlijk of deze vissers hun hengel zullen laten liggen om naar hengelsportprogramma’s te kijken. Maar misschien zullen ze wel hengelinformatie opzoeken via Internet. Het Long Tail verhaal zal daarom waarschijnlijk meer succes hebben via Internet. Informatie verspreiden via Internet is namelijk goedkoop en vrij gemakkelijk. Kijk bijvoorbeeld maar naar YouTube.
Via de traditionele kanalen zoals televisie en radio zullen vooral nichetelevisie die reclamemagneten zijn, succes hebben. Denk maar aan de tamponfabrikant of, wie weet, de platenmaatschappij van Madonna.
Want de mainstream televisie zoals VRT of VTM zal ook in de toekomst blijven bestaan. Lichtelijk aangepast maar toch nog altijd mainstream. Want er zullen altijd heel veel mensen zijn die de perikelen van Simonneke en Frank in “Thuis” spannend en interessant blijven vinden.


18:35 Gepost door Student in Een lang staartje | Permalink | Commentaren (0) | Tags: conny terwecoren |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.