08-12-07

Kweekvijvers

VTM en Eén blijven duchtig nieuwe (of herkauwde) troeven uitspelen om elkaars kijkers af te snoepen, De Morgen en De Standaard strijden al jaren om de grootste te zijn. De vergelijking met de zinloze tragedie die zich 80 jaar geleden rond No Man's Land afspeelde, is misschien niet al te vergezocht. Immers: geen land verloren, maar ook geen land gewonnen. Deze klassieke media vissen namelijk allemaal in dezelfde vijver: zij mikken op een groot, stabiel publiek door eenzelfde soort van nieuws, entertainment, sportprogramma's, quizzen en showbizz aan te bieden. Tegelijkertijd vissen zij ook achter hetzelfde net, want het publiek dat zich niet in deze massamediale programma's kan vinden, weten zij nauwelijks of nooit te bereiken.

Geen probleem voor dat nichepubliek, aangezien de kijker/luisteraar/lezer van vandaag alle middelen voorhanden heeft om op zijn wenken te worden bediend. Nieuwe media als Youtube, rss en community tv veroorzaken grote verschuivingen in het model van een klassiek medium. Niet meer het medium zelf, maar de nieuwsvrager bepaalt het tijdstip wanneer hij nieuws wil consumeren en ook de content die hij wil weten. Bovendien is het doelpubliek niet langer de grootste gemene deler, maar zijn nichemarkten de target audience geworden. Dit alles heeft belangrijke gevolgen voor de adverteerders en de journalist. Beiden zullen hun voelsprieten immers een andere richting moeten uitsteken. Britse flyers voor underground rave parties worden al gretig gesponsord door bekende automerken of aperitiefdrankjes, dus reclamejongens hebben deze markt al lang ontdekt. Ook voor journalisten zijn deze media uitermate interessant. Enerzijds om zelf te worden opgemerkt als specialist in een bepaald gebied, anderzijds omdat deze nichemedia uitstekende bronnen van informatie zijn.

Jammer dat de mainstream media dit zelf nog niet lijken te beseffen. Het is evident dat zij een groot publiek zullen moeten blijven bereiken, maar waarom niet die massakanalen gebruiken om hun nichemarkten een mogelijke voedingsbodem te geven? Naast en in dat grote mainstream aanbod zou Eén zich bijvoorbeeld kunnen specialiseren in standupcomedyshows, terwijl VTM een dagelijkse nieuwsuitzending voor kleiduifschieters of sjoelbakkers zou kunnen brengen. De Standaard zou van buitenlands nieuws zijn specialiteit kunnen maken en De Morgen van cultuur.

De stabiele luistercijfers voor Radio Donna en Klara (http://www.vrt.be/extra/persbericht%20CIM14.pdf) bevestigen het voorgaande: zowel het massapubliek als het nichepubliek zijn een target voor de journalist (en de adverteerder). Klara bewijst dat het mogelijk is, maar uitgezonderd van dit medium gebeurt echter eerder het omgekeerde bij nichekanalen die aan een massazender gelinkt zijn. Radio 1 mag dan officieel een "vernieuwingsoperatie" hebben ondergaan, de praktijk leert dat dit enkel tot nivellering in nieuws en muziek heeft geleid. Zelfde verhaal voor Stubru: terwijl deze jongerenzender zich 15 jaar geleden nog focuste op de alternatieve, niet-commerciële muziekscène, is het onderscheid met Donna de laatste jaren nauwelijks merkbaar. Niet verwonderlijk dus dat de metalliefhebber zich niet langer tot deze muziekzender wendt, maar zijn toevlucht zoekt tot Youtube of Garagetv. Omdat hij daar namelijk wél een flard concert van pakweg Sepultura kan meepikken.

7 november 2007

  

12:36 Gepost door Student in Een lang staartje | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sofie mulders |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.