30-11-07

Is een blogger een journalist? Nieuwe trend hertekent spelregels van de journalistiek

Nederlandstalige weblogs die de traditionele nieuwsmedia naar de kroon steken zijn op het web vooralsnog niet te vinden. Door de band genomen is hun journalistieke waarde ver te zoeken. Toch zijn de weblogs en de burgerjournalistiek het perslandschap drastisch aan het hertekenen. De exclusieve status die journalisten zichzelf hebben toebedeeld, brokkelt af en de koek van reclame-inkomsten voor de media zou wel eens over meer spelers kunnen worden verdeeld. Ook al ziet de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) geen bedreiging voor de beroepsjournalist, ze zal zich wel tijdig moeten bezinnen, wil ze binnenkort niet volledig door de feiten achterhaald zijn.

Weblogs kunnen we nog het best omschrijven als een soort column, waar niet professionele schrijvers kanttekeningen plaatsen bij de actualiteit. In dat opzicht zijn ze geen nieuwsmedium. Tegelijkertijd beantwoorden ze soms wel aan de definitie van journalistiek: ze verslaan de actualiteit, voegen daar achtergrondinformatie en commentaar aan toe en ze baseren zich op het beginsel van de vrijheid van communiceren.

Volgens Pol Deltour, nationaal secretaris van de VVJ/Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten België, zullen weblogs nooit de professionele journalistiek vervangen. Hij ziet weblogs als complementair. ‘Bovendien’, zegt hij ‘kunnen ze moeilijk het niveau halen van een ervaren nieuwsmedium dat voldoende mankracht en middelen ter beschikking heeft. De informatiegaring en de synthese van de nieuwsfeiten zullen altijd in handen blijven van professionelen. De beroepsjournalist zal dus een essentiële rol als gatekeeper van de informatie blijven spelen.’

Burgerjournalistiek zet nieuwsstroom op zijn kop
In de virtuele wereld hollen weblogs die visie steeds verder uit. Ze hebben een dynamiek op gang gebracht die die exclusieve machtspositie doet wankelen. De idee van gatekeeper vertrekt immers van een top down informatiemodel. Het is de beroepsjournalist die kiest wat nieuws is en hoe hij die presenteert aan de lezer voor wie enkel een passieve rol is weggelegd. De burgerjournalistiek zet die visie volledig op zijn kop. De Ohmynews is hier een goed voorbeeld van. De Zuid-Koreaanse online krant wordt volledig samengesteld door de lezers. De tienduizenden medewerkers bepalen welk nieuws zij belangrijk vinden. Tot op heden hebben weinig weblogs het succesverhaal van de krant nagevolgd, maar de toon is gezet.

Ook de spelregels die eigen zijn aan het internet beginnen ongemakkelijk tegen de traditionele beroepsethiek van de journalist aan te schuren. Terwijl traditionele media hun zelfopgelegde gedragsregels devoot proberen in stand te houden is op het internet zowat alles mogelijk: mengen van feiten, fictie en commentaar, geen bronnen of copyright vermelden tot leugens en verdraaiingen toe... Het resultaat is een flitsende stijl met nieuwe mogelijkheden waardoor beroepsjournalisten die zweren bij de oude spelregels, binnenkort wel eens in de kou kunnen blijven staan.

Uiteraard zullen professionelen een grote rol blijven spelen, ook in de online nieuwsmedia. Maar de spelregels zullen niet meer dezelfde zijn. De toekomstige journalist zal zich moeten aanpassen aan een goed geïnformeerde lezer die hij ook meer in zijn berichtgeving zal betrekken. Bovendien is het maar een kwestie van tijd vooraleer de burgerjournalistiek ook een deel van de koek van reclame-inkomsten zal opeisen. Het koekje dat overblijft voor traditionele journalisten zou wel eens zeer klein kunnen zijn.

14:28 Gepost door Student in To blog or not to blog? | Permalink | Commentaren (1) | Tags: sarah delafortrie |  Facebook |

Commentaren

is een fotograaf een kunstenaar? kijk eens op mijn blog

Gepost door: joz. | 30-11-07

De commentaren zijn gesloten.