15-11-07

Valium en therapie

Journalistiek in het jaar 2100

 

Journalistiek is een business. Ze verschilt hierin niet van pakweg het boerenbedrijf of de software industrie, waarbij de aantrekkelijkheid van de sector bepaald wordt door de mate van competitie die er speelt. Boeren concurreren zichzelf doorgaans de dieperik in, terwijl de CEO’s van monopolies als microsoft de hitlijsten van Forbes bevolken. Omdat concurrentie het verschil maakt tussen succes en afgang, is het in een snel veranderende markt als de media van primordiaal belang in te schatten wat de toekomst op dit vlak te bieden heeft.

 

Het is daarbij belangrijk op te merken dat de digitale revolutie die we nu meemaken van een totaal andere orde is dan het revolutietje dat zich in de jaren ’70 heeft afgespeeld. De laatste was vooral vraaggedreven. Een aantal slimme journalisten had ingezien dat het nieuwe publiek dat zich aandiende hoger opgeleid en vooral onafhankelijker in gedachten was dan hun voorgangers, wat hen de kans gaf om de poten onder de politiek gesubsidieerde organen onderuit te zagen. De essentie van het mediabedrijf veranderde echter niet. Hoge vaste kosten en de ondeelbaarheid van het product bleven publiceren een dure aangelegenheid maken. Concurrentie bleef dan ook beperkt tot een vrij goedaardige oligopolieachtige situatie.

 

In tegenstelling tot die in de jaren 70 speelt de nieuwe revolutie zich af aan de aanbodzijde. Dankzij IT is het gedaan met de vaste kosten die nieuwe spelers ervan weerhouden de markt te betreden. Dankzij RSS feed kunnen we nu aan lage kosten op maat gemaakt nieuws krijgen zonder dat we het er het hele pakket van een krant of tijdschrift erbij moeten nemen. Voor wie er nog aan wil twijfelen: dit is de een revolutie van het kaliber oktober 1917 die geen spaander zal heel laten van de oude wereld.

 

Het resultaat zal dan ook zijn dat de media de wereld van de hyperconcurrentie gaan betreden. Winstmarges zullen dalen, de druk op de producenten zal toenemen. En het valt dan ook te vrezen dat het resultaat negatief zal uitvallen, zowel voor de kwaliteit van de media als voor de journalist als persoon.

 

Een matige vorm van concurrentie is niet slecht voor de kwaliteit van de nieuwsmedia. Media economen toonden aan dat milde competitie leidt tot grotere, beter uitgeruste redacties, minder werkdruk per individuele journalist, wat dan weer leidt tot betere inhoud. Onderzoeksjournalisten leven op in een omgeving die hen de ruimte geeft hun ding te doen.

 

Wanneer het echter uit de hand loopt, dan keert deze situatie zich om. In de zenuwachtige, overbevolkte markt van morgen zijn minder middelen en tijd voorhanden voor onderlegd werk. De druk – niet in het minst vanwege de steeds machtigere adverteerders – tot korte termijn succesjes zal immens zijn. Journalisten kijken in zo’n omgeving tegen steeds kortere deadlines aan, waardoor de kwaliteit onvermijdelijk in het gedrang komt. Minder ruimte voor reflectie maakt dat de inhoud zal verworden tot telexachtige scoops, waarbij minder evidente onderwerpen het moeten afleggen van de gemakkelijke thema’s: misdaad, schandaal en sex. Omdat adverteerders zich van hen afkeren zullen onderzoeksjournalisten maar een kans maken als hun consumenten voor een duurder product willen blijven betalen.

 

En wat met de journalist als individu in dit verhaal? Net zoals de boer tegenover de agrobusiness zal de freelancer zich tegenover adverteerders in een weinig benijdenswaardige positie bevinden. Hij is namelijk maar een van de vele broodschrijvers geworden, meer werknemer dan ondernemer.

 

De grote econoom John Hicks wist de essentie van zijn vakdomein puntig te verwoorden: ‘de grootste beloning van een monopolie is een rustig leven’. Dit indachtig wordt de journalist van de toekomst waarschijnlijk een van de beste klanten van valium en therapie.

 

Alex Van Steenbergen

14:47 Gepost door Student in Een lang staartje | Permalink | Commentaren (4) | Tags: alex van steenbergen |  Facebook |

Commentaren

zeer knap artikel. Verrassende titel, die pas bij de conclusie zijn geheimen prijsgeeft, en een scherpe analyse. Ik mag hopen dat je geen gelijk krijgt.

Gepost door: Timothy | 16-11-07

Waarschijnlijk krijg ik geen gelijk, maar genuanceerde teksten zijn meestal zo saai... :)

Gepost door: Alex | 19-11-07

Fantastisch Je moet je eigen niet zo onderschatten... Ik vind het ook een zeer gelukte artikel...En volledig niet saai! Zeer indrukwekkend!

PS: Kan je wel die " "ies deruit halen?, om het overzichtelijker en plaatsvriendelijker te maken.
Groetjes

Gepost door: Melike | 19-11-07

ok, ik let er op later. En bedankt voor het compliment!

Gepost door: alex | 19-11-07

De commentaren zijn gesloten.