09-11-07

Een lang staartje...

Wie frisdrank wil verkopen aan één miljoen mensen gaat extreme smaken uit de weg.Wie wil schrijven voor één miljoen lezers, schrijft mensen naar de mond. En hoe groter de markt, hoe flauwer het afkooksel. 
Let wel, deze Coca-Cola journalistiek is niet slecht, verre van! Meer nog, het creëert een basiscultuur en is aldus zelfs noodzakelijk. Maar ze biedt weinig variatie. Mensen willen ook al eens iets lezen dat dichter bij hun leefwereld ligt. Dit kan gaan van berichten over kantklossen met 9 mm staaldraad, de laatste kwantumvelden theorieën en wat heeft buurvrouw Martha gisteren toch alweer uitgespookt in café de natte hond...
 
De mogelijkheden hierin zijn enkel beperkt door onze eigen verbeelding, en publiek is er wel.
Zo is Uralyn Vlabel, winnares in de categorie “Mooiste Uier” in al haar glorie te bewonderen op
www.whh.be (Westhoek Holsteins). Trotse eigenaars Monbailleu Jacques en Bernice zullen zich de heugelijke dag lang herinneren. Zeker ook omdat zij goed beseffen wat zo’n prijsbeest tegenwoordig waard is…
 
Ook voor sponsors biedt een dergelijke aanpak gedroomde mogelijkheden.
ABS Global Genetics zal niet zo gauw op VTM of in Het Laatste Nieuws promotie maken.
Dat ze wegens een bijzonder lange winter dit jaar hun “Early Spring Semen Special” verlengden tot 30 april, is enkel voor een beperkt niche publiek interessant.
 
Het internet is voor dergelijke berichten het gedroomde medium. De opstartkosten zijn gering, en als het aantal pageviews toeneemt, stijgt enkel de opbrengst.
 
Wel zijn er twee problemen.
Hoe kleiner de niche, hoe minder nieuwsfeiten er te berichten vallen, en elke reporter die winstgevend wil zijn moet toch een minimum aan publiek trekken. Dit wordt nog moeilijker in ons klein taalgebied.
 
De concurrentie aangaan met de “gevestigde waarden” vergt enorme opstartkosten. Ook de drempel voor diegenen die willen gaan werken voor de grote media is erg hoog.

Een eigen markt bespelen vergt voornamelijk inspiratie, transpiratie, en een dosis geluk.
 
De reeds in de prijzen gevallen staart van Uralyn Vlabel, naast “Kampioene Mooiste Uier” was ze ook “Algemeen Kampioene West-Vlaanderen”, kan symbool staat voor deze evolutie.
De staart lijkt eindeloos, maar het gaat hem om de uier.
  


Jelmen Haaze

01:12 Gepost door Student in Een lang staartje | Permalink | Commentaren (1) | Tags: jelmen haaze |  Facebook |

Commentaren

Juist! Die Martha van café de natte hond... bestaat die echt? Anders kunnen we misschien een blog maken bij onze site en dan schrijft ieder van ons een wekelijkse bijdrage over de belevenissen van Martha. Ik ben al helemaal geinspireerd voor mij bestaat ze echt.

Gepost door: sarah | 29-11-07

De commentaren zijn gesloten.